Distributieketting vervangen

De distributieketting. Daar draait het om!
Sommige auto's hebben een distributieketting in plaats van een distributieriem. Ze hebben dezelfde functie, maar verschillen van vorm en materiaal. Over het algemeen gaat een distributieketting langer mee dan een distributieriem, maar wanneer de ketting vervangen dient te worden, hangt daar wel hoger een prijskaartje aan. Dit heeft te maken met de inbouw van de ketting, namelijk in het motorblok. Wij voorzien je graag van meer informatie.

Fred

Bij welke kilometerstand de distributieketting vervangen?

Er is geen specifieke kilometerstand waarbij de distributieketting vervangen dient te worden. Veel autofabrikanten hebben officieel geen interval voor de vervanging van de ketting. Wanneer dit wel het geval is, kun je dit vinden in het onderhoudsboekje van je auto. Gemiddeld genomen moet een distributieketting na zo'n 100.000 tot 150.000 kilometer vervangen worden. Vanaf dat moment rekt de ketting op, waardoor die losser komt te zitten. Hierdoor kan de ketting zijn functie niet meer goed uitvoeren.

Feit of fabel?

Feit of fabel: een distributieketting hoeft nooit vervangen te worden. Fabel. De ketting is aanzienlijk sterker dan een distributieriem, maar zal na verloop van tijd ook slijtage vertonen. Het is belangrijk om ketting regelmatig te laten controleren op slijtage. Maak een afspraak voor een vrijblijvende diagnose.

Veelgestelde vragen over distributieketting vervangen

Wat is een distributieketting?

Een distributieketting is een metalen ketting die in een auto verantwoordelijk is voor het verbinden van de nokkenas(sen) met de krukas. Hierdoor openen en sluiten de kleppen in de cilinderkop op het juiste moment. Op deze manier vindt er een optimale ontbranding in de motor plaats.

Wat kost een distributieketting vervangen?

Het vervangen van een distributieketting is een nauwkeurige klus die over het algemeen veel tijd vergt. De totale kosten van vervanging kunnen uiteenlopen van zo'n 700 tot wel 3000 euro. Dit hangt af van het merk en type auto. Bij de ene auto kost vervanging namelijk meer tijd dan bij de andere, afhankelijk van hoe makkelijk je erbij kunt komen. Daarnaast kan het zijn dat er meteen extra onderdelen (zoals de spanrol, geleiderollen en de waterpomp) vervangen moeten worden tijdens de vervanging. Dit zijn namelijk onderdelen die samen met de distributieketting aan slijtage onderhevig zijn en de levensduur van de distributieketting nadelig beïnvloeden als ze niet gelijktijdig vervangen worden. 

Wanneer moet ik mijn distributieketting vervangen?

Gemiddeld genomen moet een distributieketting na zo'n 100.000 tot 150.000 kilometer vervangen worden. Vanaf dat moment rekt de ketting op, waardoor die losser komt te zitten. Hierdoor kan de ketting zijn functie niet meer goed uitvoeren.

Je moet altijd overwegen om de distributieketting te vervangen wanneer je ratelende geluiden in de motor hoort. Als de constructie van de auto een eenvoudig zicht op de distributieketting mogelijk maakt, kijk dan naar het kettingspel. Distributiekettingen moeten altijd strak lopen. Twijfel je of jouw auto toe is aan het vervangen van de distributieketting? Maak snel een afspraak voor een vrijblijvende diagnose.

Waarom een distributieketting vervangen?

De distributieketting is een belangrijk onderdeel in de motor van een auto. Hij is namelijk verantwoordelijk voor het aandrijven van onderdelen in de motor. Deze onderdelen kunnen in een oogwenk ernstige beschadiging oplopen wanneer er een afwijking ontstaat in het bewegen van de onderdelen ten opzichte van elkaar. Ondanks dat een distributieketting gemaakt is van gehard staal, is hij nog wel aan slijtage onderhevig. Na verloop van tijd en kilometers, rekt hij op. Wanneer hij te ver opgerekt is, kan hij verspringen of zelfs breken. Daarom is het uitermate belangrijk om de distributieketting tijdig te vervangen.

Wat is het verschil tussen een distributieriem en een distributieketting?

Een distributieriem en distributieketting hebben dezelfde functie, maar verschillen van vorm en materiaal.

  • Een distributieriem is een riem die gemaakt is van een sterke soort kunststof waarin zogenaamde trekdraden zijn verwerkt voor extra versterking. Aan één kant van de riem zijn tanden aangebracht. Deze tanden zorgen ervoor dat de riem voldoende grip heeft op de draaiende delen van de motor. Door de tanden kan de distributieriem effectief krachten overbrengen.
  • Een distributieketting is een ketting die gemaakt is van gehard staal en bestaat uit schakels. Deze schakels zorgen voor voldoende grip op de draaiende delen van de motor, waardoor deze effectief krachten kan overbrengen. 

 

 

Distributieketting vervangen bij AutoHaarhuis

Wil jij de distributieketting van je auto laten vervangen? Dan ben je bij AutoHaarhuis aan het juiste adres. Onze ervaren monteurs zorgen ervoor dat jouw distributieketting op een vakkundige manier wordt vervangen. Ook voorzien wij je graag van het juiste advies omtrent distributieketting vervanging. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Offerte aanvragen voor distributieketting vervangen

km