Onderhoud

Geeft jouw auto met een lampje of een symbool op het dashboard aan dat hij binnenkort een onderhoudsbeurt nodig heeft? Of is je meest recente onderhoudsbeurt inmiddels alweer een jaar geleden? Dan is het tijd om een afspraak te maken! 

Iedere auto, nieuw of gebruikt heeft periodiek onderhoud nodig. Het is daarom essentieel dat je tijdig onderhoud laat uitvoeren aan jouw auto. Het verlengt namelijk de levensduur en het voorkomt problemen onderweg. Tevens zorgt het voor een hogere restwaarde van jouw auto, omdat er goed voor wordt ‘gezorgd’. Het juiste onderhoudsmoment is afhankelijk van de kilometerstand en het rijgedrag van de bestuurder. 

Fred

Als het gaat om auto-onderhoud, gaan we altijd als volgt te werk:

  • We controleren de onderhoudshistorie en het fabrieksschema van jouw auto
  • Aan de hand daarvan kunnen wij een inschatting maken van de werkzaamheden
  • We koppelen deze samen met de geschatte kosten terug naar jou
  • Bij akkoord voeren we de overeengekomen werkzaamheden uit 
  • Vanzelfsprekend vullen we jouw (digitale) onderhoudsboekje in
  • Zo kun jij weer een jaar zorgeloos vooruit!

Valt jouw auto nog binnen de fabrieksgarantie? Wij mogen auto's van alle merken onderhouden met behoud van fabrieksgarantie. Dit geldt ook wanneer je jouw auto elders hebt gekocht.

'Vroeger' spraken we over een grote- en een kleine onderhoudsbeurt, maar dat is tegenwoordig een beetje achterhaald. In de huidige situatie hanteren autofabrikanten steeds vaker flexibele onderhoudsintervallen bij moderne auto's. Dit betekent dat de auto zelf bepaalt wanneer onderhoud noodzakelijk is en wat er precies uitgevoerd dient te worden. Dit geeft de auto zelf aan door middel van een melding of een lampje op het dashboard.

In 2021 zijn er vier soorten auto-onderhoud:

  1. Jaarlijkse inspectie
    Alle essentiële delen worden gecontroleerd, zoals de remmen, de ophanging en diverse vloeistoffen. Daarnaast wordt dan ook de motorolie ververst en het bijbehorende filter vervangen.
  2. Tijd- of kilometergebonden vervanging
    Na een bepaalde tijd of aantal kilometers -afhankelijk van wat eerst komt- dienen specifieke onderdelen vervangen te worden. Dit geeft de auto zelf aan. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om de distributieriem of -ketting.
  3. Vervanging van slijtageonderdelen
    Afhankelijk van hoe je de auto gebruikt en het aantal kilometers wat je rijdt, dienen bepaalde slijtageonderdelen wel eens vervangen te worden. Voorbeelden hiervan zijn remschijven, remblokken en banden.
  4. Onvoorzien onderhoud
    Helaas blijft het altijd mogelijk dat er iets kapot gaat aan je auto. Dit noemen we onvoorzien onderhoud valt ook wel onder 'reparatie(s)'. 

Nu automatisering en digitalisering een opmars maken in de autobranche, brengt dit natuurlijk gevolgen met zich mee voor het 'oude en vertrouwde' papieren onderhoudsboekje. Deze wordt door de meest autofabrikanten vervangen door een digitaal onderhoudsboekje. 

Het digitale onderhoudsboekje brengt verschillende voordelen met zich mee.
Digitalisering zorgt namelijk voor uiterste transparantie: je weet precies wat er in het land van herkomst aan is verspijkerd en je kunt meteen controleren of de kilometerstand juist is. Daarnaast kun je het digitale onderhoudsboekje nooit kwijtraken. 

Bij AutoHaarhuis beschikken wij over de juiste software om het digitale onderhoudsboekje in te zien en in te vullen. Op deze manier ben je ervan verzekerd dat je auto het juiste onderhoud krijgt en dat dit meteen wordt genoteerd in het digitale onderhoudsboekje. 

Goed om te weten: een juist ingevuld (digitaal) onderhoudsboekje is goed voor de restwaarde van je auto! Het is namelijk het bewijs dat er goed voor je auto 'gezorgd' is.


Bespaar tijd en geld door je afspraak voor onderhoud te combineren met een andere service, zoals bandenservice of APK. Bij een combinatie van bijvoorbeeld onderhoud en APK is de APK gratis!

Veelgestelde vragen over onderhoud

Moet ik de onderhoudsbeurt altijd bij de dealer laten uitvoeren?

Nee, dat is niet nodig. Het is ook mogelijk om onderhoud uit te laten voeren bij een universele autogarage, zoals AutoHaarhuis. Om aanspraak te maken op fabrieksgarantie dient het onderhoud wel volgens de voorschriften van de autofabrikant worden uitgevoerd. Wij bezitten over de juiste certificaten, software en gereedschappen om onderhoud uit te voeren volgens de fabrieksvoorschriften en om (digitale)onderhoudsboekjes in te vullen zodat jouw garantie in tact blijft.

Waarom moet ik om de zoveel jaar de koelvloeistof laten verversen?

Vroeger ging er gewoon water in het koelsysteem van de auto. Maar dat was niet zo goed voor de motor. Water kan bevriezen, veroorzaakt roest, ga zo maar door. Daarom zitten er in koelvloeistof allerlei toevoegingen. Eén daarvan is antivries, maar er zitten ook middeltjes in die het kookpunt verhogen en verstopping, roest en oxidatie van aluminium delen tegengaan. Als de koelvloeistof een aantal jaren oud is verliezen al die toevoegingen hun werking en loop je dus kans op stukvriezen van het motorblok en vervuiling van het koelsysteem. Ook kan de oude koelvloeistof afdichtingen van bijvoorbeeld de waterpomp aantasten.

Waarom het luchtfilter vernieuwen?

Het luchtfilter zorgt ervoor dat er geen stof, vuil, zand en dergelijke via de luchtinlaat in de motor terecht kan komen. Een verstopt luchtfilter kan ervoor zorgen dat er minder lucht in de verbrandingsruimte van de motor terechtkomt. De motor kan minder goed ’ ademhalen’. Vergelijk het met hardlopen met een gasmasker op je gezicht. Dat heeft een ongunstig effect op de verbranding en het brandstofverbruik. Kortom, een vervuild luchtfilter kan leiden tot onzuinig rijden, een verhoogde uitstoot van schadelijke stoffen en minder motorvermogen. 

Waarom olie verversen en oliefilter vervangen?

De motorolie zorgt onder andere voor smering en koeling van de motor. Ook neemt de olie als het goed is vuil op dat in de motor rondzweeft, zoals verbrandingsresten en metaaldeeltjes die door slijtage vrijkomen. Het oliefilter filtert deze er zoveel mogelijk uit. De kwaliteit van de olie kan achteruitgaan, waardoor de olie minder goed smeert, met alle gevolgen van dien.
Je kunt in een oude auto wel duurdere minerale olie gebruiken die langer meegaat, maar uiteindelijk bepaalt het oliefilter hoelang je de olie kunt gebruiken. Na verloop van tijd kan dit namelijk verstopt raken. Als het filter verstopt raakt pompt de motor de olie via een by pass kanaal langs het filter. Het vuil in de olie wordt er niet meer uitgefilterd en kan dan vitale smeerkanalen verstoppen. En dat kan tot grote motorschade leiden. Je zult dus ook met duurdere minerale olie in je motor de interval die de fabrikant voorschrijft moeten aanhouden.

km