Opladen elektrische auto

Een elektrische auto heeft een batterij die je moet opladen. Dit doe je aan een laadpaal thuis, bij je werk, of onderweg. Maar wat kost opladen nou precies? En hoe lang duurt het voordat een batterij vol is? Wat heb je verder nodig om te laden? En hoe werkt laden in het buitenland? Haarhuis Autolease geeft antwoord op al je vragen. 

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Het opladen van een elektrische auto hangt af van waar je je auto oplaadt: thuis, op je werk of onderweg. Thuis opladen is het goedkoopst: je betaalt de normale stroomprijs, en deze ligt gemiddeld rond de 22 cent per kilowattuur. Wel moet je eerst een laadpaal aanschaffen: dit vergt een eenmalige investering van zo'n €1.500 tot €3.000 inclusief installatie. De prijs hangt af van jouw meterkast en het soort laadpaal: de keuze is reuze! Wij adviseren je graag bij het maken van de juiste keuze.

Brandstofkosten verschillende auto's

Op stroom rijd je het goedkoopst

Een visualisatie: dit kost 12.000 kilometer autorijden op elektriciteit, diesel en benzine. Deze berekening is op basis van 12.000 kilometer autorijden in een middenklasse auto.

Kosten van publiek laden

Bij publieke laadpalen kunnen prijzen nogal verschillen. De prijzen hangen namelijk af van het soort laadpaal en de locatie. Gemiddeld betaal je 41 cent per kilowattuur. Bij snelladen betaal je meer: gemiddeld 60 cent per kilowattuur. De prijs van publiek laden bestaat uit twee delen, namelijk:

  1. Prijs per kilowattuur (kWh). Meestal vind je deze op de laadpaal, bijvoorbeeld via een QR-code. De prijs van stroom fluctueert continu.
  2. Prijs van de laadpas. Om publiek te laden heb je een laadpas of een app nodig. Daarmee kun je de laadpaal activeren en betalen. De laadpasaanbieder kan kosten berekenen die bovenop de laadkosten komen. In de meeste gevallen betaal je een bedrag per kilowattuur of een vast bedrag per maand. Je kunt zelf kiezen bij welke aanbieder je een laadpas neemt. Onafhankelijke informatie over laadpassen vind je op Laadpastop10.nl

Let wel: wanneer er in een wijk betaald parkeren geldt, moet je ook voor de oplaadplek parkeergeld betalen of een parkeervergunning hebben. 

Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto?

De duur van het opladen van een elektrische auto hangt af van 3 factoren:

  1. Het vermogen van de laadpaal
  2. De snelheid waarmee jouw auto kan laden
  3. Hoe leeg de accu is

Wanneer je je auto thuis oplaadt, speelt ook je meterkast een grote rol. Sommige oudere huizen hebben een *1-fase-aansluiting op het elektriciteitsnet. Daarop kun je maximaal een 3,7 kW laadpaal installeren. Opladen duurt dan gemiddeld 10 tot 20 uur, **afhankelijk van je auto. De meeste nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasen-aansluiting. Daar kun je een laadpaal met meer vermogen plaatsen (7,4 kW of 11 kW). Daarmee kun je minimaal 2 keer zo snel laden. Opladen duurt dan gemiddeld 3,5 tot 10 uur, afhankelijk van je auto. 

*Wanneer je een 1-fase-aansluiting hebt, kun je de netbeheerder vragen om je stroomaansluiting te verzwaren. Hier hangen wel kosten aan vast. Laat je daarom goed informeren.
** Op ev-database.nl kun je zien hoe snel elk model auto kan opladen.

Snelladen

Je kunt een elektrische auto ook opladen via een snellader. De naam zegt 't al: hiermee kun je je auto sneller opladen. In minder dan 40 minuten wordt de batterij opgeladen van 10% naar 80%. Snelladers vind je voornamelijk bij tankstations langs snelwegen en op parkeerplaatsen van fastfoodketens en winkelcentra. Ze zijn bedoeld om onderweg te laden, zonder lange tussenstop. Ideaal als je lange afstanden moet afleggen, maar er staat ook een hoge prijs tegenover. Snelladen is de duurste manier om je elektrische auto op te laden.

Wat heb je nodig om je auto op te laden?

Om je auto op te laden, heb je de volgende dingen nodig:

  • Een oplaadkabel. In Nederland wordt voor elektrische auto's een type-2 stekker gebruikt. Dit wordt een wel een Mennekes-stekker genoemd. Bij Haarhuis Autolease wordt deze er altijd standaard bijgeleverd. 
  • Een laadpas of app om je auto aan een publieke laadpaal of snellader op te laden.
  • Om thuis te laden: een eigen laadpaal of wallbox (wandlader). Opladen via een normaal stopcontact is niet veilig, en wordt daarom afgeraden.

Hoe werkt laden in het buitenland?

Wanneer je met je elektrische auto naar het buitenland reist, is het verstandig om je goed voor te bereiden. Tegenwoordig zijn er handige tools om zeker te weten dat je op je route genoeg laadpunten vindt. Je vindt de laadpalen in heel Europa via Oplaadpalen.nl. Onze tip is A Better Routeplanner (ABRP, een navigatie-app te vinden in de App Store/Google Play). Deze tool plant je route als Google Maps, maar plant meteen je laadstops erbij en houdt hierbij rekening met de actieradius van je elektrische auto. Handig!

Met welke stekker moet je laden in het buitenland?

De Europese Unie heeft één stekker aangewezen als de Europese standaard. Dit is de type 2-stekker, die ook in Nederland wordt gebruikt als standaard stekker. Let wel: in Frankrijk en Italië is de type 3-stekker een tijdje de standaard geweest. Deze is nog te vinden bij verschillende oplaadpunten. Ze worden vaak vervangen door de Mennekes type 2-stekker, maar dit gaat niet overal even snel. Als je naar Frankrijk of Italië reist, is het slim om voor de zekerheid een laadkabel met een type 3-stekker of een verloopstuk mee te nemen.

Kun je met alle laadpassen laden in het buitenland?

Je kunt niet met alle laadpassen laden in het buitenland. In sommige gevallen moet je 'laden in het buitenland' eerst activeren voordat je de pas in het buitenland kunt gebruiken. Check daarom voor je op reis gaat bij je laadpasaanbieder of je met de pas kunt laden in het buitenland, en of je deze eerst moet activeren. Op laadpastop10.nl kun je zoeken naar laadpassen die goed te gebruiken zijn in verschillende Europese landen (kies rechtsboven 'Goede dekking in').

Meer informatie over laden of ben je benieuwd naar onze elektrische auto's? Neem telefonisch of per mail contact met ons op of bekijk onze elektrische auto's online.