Een technische optie die steeds vaker voorkomt bij nieuwe auto’s en jonge occasions is cilinderuitschakeling. Zo ook bij diverse modellen uit onze voorraad, waaronder de Audi A3 die zojuist is binnengekomen. Maar wat is cilinderuitschakeling precies? En hoe werkt het?
Cilinderuitschakeling: wat is het en hoe werkt het?
Over cilinderuitschakeling
Wat is cilinderuitschakeling?
Cilinderuitschakeling is een technisch snufje waarbij een brandstofmotor twee van de vier cilinders automatisch uitschakelt. Dit gebeurt binnen een bepaald toerengebied bij een constante snelheid als weinig gas gegeven wordt. Bijvoorbeeld op een provinciale weg op de cruise-control of bergafwaarts. Het doel hiervan is simpel: brandstofbesparing. Tijdens het rijden merk je hier gelukkig niets van, maar je ziet het zeker terug in de brandstofkosten!
Voor de techneuten onder ons: hoe werkt het dan precies?
Een motor die maximaal moet presteren werkt efficiënter dan een motor die het op zijn sloffen af kan: hoe hoger de effectieve druk, hoe lager de benodigde hoeveelheid brandstof per geleverde kWh. Daarom kun je voor dezelfde prestaties beter twee cilinders harder laten werken dan vier cilinders rustig aan laten doen.
Bij welke auto’s kun je het tegenkomen?
Cilinderuitschakeling komt meestal voor bij nieuwe en jong gebruikte auto’s van het merk Audi, Volkswagen, Seat en Skoda met een 1.4 of 1.5 motor. Bij Audi wordt de optie aangeduid met 'Cylinder on Demand' (CoD) en bij Volkswagen, Seat en Skoda noemen ze het ‘Active Cylinder Technology’ (ACT). De opties zijn inhoudelijk hetzelfde. Steeds meer merken volgen met een eigen benaming.
Wat doet het voor het verbruik?
Met cilinderuitschakeling kan het verbruik dalen tot 0,5 liter per 100 kilometer – afhankelijk van je rijstijl. Als bestuurder weet je dan dat dit systeem je keiharde euro’s gaat schelen aan de pomp en er minder grammen CO2 achterblijven in het milieu. Wil je nog zuiniger rijden? Bekijk dan onze 8 tips voor zuinig rijden.
Door Daphne op 29 December 2020