De Jeep Compass

Eindelijk weer een auto die de naam SUV écht mag dragen!

De gemiddelde SUV is geen SUV

Een SUV is van oorsprong een luxe terreinwagen met verhoogde bodemvrijheid, ruimte voor meerdere passagiers. Wat vroeger de Jeep al in de oorlog deed met de Willys Jeep. Een terreinauto om met passagiers en bagage overal te kunnen komen. Vanaf de jaren 70 was de Land Rover Range Rover een mooi voorbeeld van een echte SUV. 

In 2007 kwam Nissan met de Qashqai met een compleet nieuw concept. Een auto met verhoogde bodemvrijheid, een zuinige brandstofmotor en de looks van een echte terreinwagen. Ook dat noemt men een SUV. Alleen in het terrein heb je met zulke auto's nagenoeg niks te vertellen. Toch waren ze populair. Een hoge instap, stoere looks, veel ruimte en redelijk zuinig. Daarom bouwt elk merk tegenwoordig zulke SUVs.

Jeep Compass - 14
Jeep Compass - 13

De Jeep Compass

Jeep, Het merk dat de jeugd roept als je met een SUV de laan in rijdt, iets wat over is gebleven uit de oorlog met de Willys Jeep. Iets wat het merk overigens ook koestert. Deze Willys Jeep staat als eerbetoon zelfs op de  voorruit in het zicht van de bestuurder. 

Jeep Compass - 8

Offroad? Geen probleem

Één van de kenmerken voor een SUV is de 4 wielaandrijving, en daarmee ook de verbeterde terreineigenschappen. De Jeep Compass heeft naast vierwielaandrijving zelfs een "4WD LOW" / lage gearing. Dat zorgt voor veel meer koppel met lage wielrotaties. Ideaal voor in het terrein om wielspin met hoge toeren te voorkomen. Zo is deze modus ideaal voor flinke klimmen, diepe kuilen, zacht zand, modder of sneeuw. Deze modus is voor de moderne SUV een echte uitzondering.

Jeep Compass - 5

Jeep, Amerikaans en groot?

Ja, Jeep is een Amerikaanse merknaam en bouwt in Amerika (12) ook veel meer auto's dan in Europa (5). In Amerika kennen ze het kleinste model Jeep niet eens. dus 'Europe only'. Er is veel meer typisch Europees aan deze auto. Zoals de omvang, bij een parkeerhaven past deze Jeep makkelijk in het vak. Deze Compass is met 4.40m bijna 10 centimeter korter dan een Volkswagen Tiguan. Dat maakt de Compass ruim en praktisch, maar geen Amerikaans slagschip. 

Daarnaast is de aandrijflijn ook typisch Europees. Geen enorme benzine-slurper, maar een zuinige 190pk plug-in hybride aandrijflijn. De combinatie van een 131pk benzinemotor en een 128pk elektromotor geven de Compass voldoende vermogen om op individuele motoren vlot door het verkeer te bewegen. Volledig opgeladen heeft deze Jeep 45km elektrische actieradius (WLTP). 

De Jeep Compass scoort op alle SUV eigenschappen goed! Met een laadruimte van 438 l / 1.387 l met de achterbank plat, royale beenruimte achterin, meester op de (on)verharde wegen en met luxe als Apple CarPlay / Android Auto, Navigatie, Cruise Control, Keyless, Climate Control, Lane Assist, Parkeersensoren en nog veel meer. In tegenstelling tot de gemiddelde SUV is deze ook nog eens zuinig dankzij de plug-in hybride aandrijflijn.