Laadpalen, laadpasjes en laadstekkers, wat heb je nodig bij je hybride of EV?

Bij de aanschaf van een hybride of volledig elektrische auto krijgen wij vaak de vraag; "hoe zit het met opladen, wat heb ik hier voor nodig? "

Wij helpen je hier graag mee verder op weg. Zowel thuis als onderweg!

Hybride auto's, al jaren zijn ze op de markt. Maar welke type hybride voertuigen zijn er allemaal? Als consument worden begrippen als EV, FEV, MHEV of PHEV om je oren gegooid. Maar wat betekend het voor jou? Waar met je op letten als je een hybride auto wilt kopen? Wij lichten even kort toe:

  • EV / FEV: (Full) Electric Vehicle, met andere woorden, een volledig elektrische auto
  • MHEV: Mild Hybrid Electric Vehicle, een hybride voertuig zonder stekker met een hybride systeem werkend op lage spanning (meestal 48v). Deze elektromotoren kunnen dan ook niet zelfstanding de auto aandrijven, maar ondersteunen een brandstofmotor zodra de batterij dat toestaat.
  • PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle, een hybride auto met stekker, vandaar de naam 'Plug-in'. Deze auto kan je dus opladen om ervoor te zorgen dat je (een deel van de rit) volledig elektrisch kan rijden.

De enige categorie die buiten deze afkortingen valt is een hybride zoals de meeste deze kennen van bijvoorbeeld de Toyota Prius. Een hybride auto welke wel elektrisch kan rijden, zonder dat je deze op kan laden. De voornaamste manier om deze accu te voorzien van spanning is door de remenergie, dus bij het afremmen dit te doen met een electromotor, die op dat moment dus functioneert als enorme dynamo en bij het optrekken weer aan kan drijven.

Heb je een laadpaal nodig?

Afhankelijk van het type voertuig is een laadpaal niet noodzakelijk. Bij een plug-in hybride lijkt het overbodig om een laadpaal aan te schaffen. De elektrische actieradius is vaak tussen de 30km en 60km. Daarna heb je altijd een brandstofmotor achter de hand. Je komt je dus niet altijd helemaal elektrisch op je bestemming, maar onderweg stoppen om te laden is niet nodig. 

Toch, ook als je een plug-in hybride rijdt, en laadt via het 230v stopcontact mis je misschien 1 of meerdere wenselijke functies. bijvoorbeeld dynamic load balancing met eventuele overbelasting tot gevolg, laden wanneer zonnepanelen optimaal functioneren en nog veel meer. Lees hieronder van welke voordelen je gebruik zou kunnen maken.

Laadvoorziening aan huis

Rij jij, of heb jij een volledig elektrische auto op het oog? Dan is ons advies om een laadpaal aan huis te installeren indien je die mogelijkheden hebt. Maar waar moet je dan op letten?

  • Voorbereiding van de meterkast
    • Voor een 3.7kW laadpaal, of laden via een 230v stopcontact zijn vrijwel nooit aanpassingen nodig in de meterkast. 
    • Heb je een auto die met 11kW kan laden? Dan wil je over het algemeen ook thuis zo snel kunnen laden. Vooral bij oudere woningen zijn de meterkasten hier niet op voorbereid. 
  • Plaatsing van de laadpaal
    • Waar zit de stekker aansluiting op het voertuig? Achter of voor, links of rechts? Wil je elke dag je auto achterwaarts op de inrit parkeren?
    • Heb je in de toekomst een 2e elektrische auto voor ogen die ook geladen moet kunnen worden met dezelfde laadpaal? Wil je daarvoor de 1e elektrische auto verzetten? Moeten ze gelijktijdig kunnen laden? 
  • Laadpaal vermogen
    • Laadpalen zijn er in vele soorten en maten. Afhankelijk van het te laden voertuig kies je voor 1 of 3 fasen. Met maximale vermogens van 3.7kW, 11kW of 22kW (3x 35a)
  • Laadpaal met eigen kabel, of zelfs 2?
    • Heb je wel eens over nagedacht? Elke keer als je moet laden de laadkabel uit de kofferbak van je auto halen? of een kabel vast aan de laadpaal, zodat nooit bijvoorbeeld je boodschappen bovenop je laadkabel liggen. 

Artikel gaat hieronder verder

 

  • Prive of zakelijk laden en verrekenen met de zaak
    • Rij je jouw auto zakelijk? En wil je de gemaakte kosten bij je werkgever of belastingdienst kunnen declareren? Dan heb je een gecertificeerde meter achter je laadpaal nodig. Of je schaft een laadpaal aan waar deze meter al ingebouwd zit.
  • Laden op basis activiteit zonnepanelen 
    • Heb je zonnepanelen op je woning of bedrijf liggen? Dan is laden tijdens de zonnigste momenten van de dag het meest voordelig. Bijvoorbeeld door enkel op zonne-energie te laden. Investeren in een slimme laadpaal. 
    • Door bidirectioneel laden combineren met zonnepanelen kan je zelfs de overdag opgewekte stroom 's nachts gebruiken!
  • Bidirectioneel laden / Vehicle to Grid V2G
    • Je elektrische auto gebruiken als enorme thuisaccu? Auto's met Vehicle to Grid (V2G) technologie (van de auto naar het net) komen meer en meer. Hiervoor heb je wel een laadpaal nodig die dit ondersteund. 
    • Met bijvoorbeeld een Kia EV6 met 77kWh accu kan een gemiddeld huishouden (stroomverbruik van 2741Kwh p.j.) 10 dagen lang zonder stroom van het net. Een Kia EV6 heeft 528km WLTP actieradius, met 1 etmaal het huishouden erop laten draaien lever je slecht 52.8 km actieradius in! 
  • Dynamic load balancing
    • Een laadpaal met Dynamic Load Balancing kijkt naar de belasting van het bestaande netwerk en schakelt zelf een stapje terug op het moment dat het netwerk overbelast lijkt te raken. Dit voorkomt stroomstoring. Handig als je bijvoorbeeld de auto wilt opladen en een wasje wilt draaien. 

Openbaar laden

Openbare laadpalen staan er voor het gemak van de (PH)EV rijder. Maar ook als verdienmodel van de eigenaar. Het gebruik van een openbare laadpaal kost geld. Afhankelijk van het type auto (hybride of EV), actieradius en te rijden afstanden heb je af en toe of juist enorm veel te maken met het gebruik van openbare laadpalen. 

Om jezelf kenbaar te maken aan een laadpaal, moet je deze activeren via een laadpasje of laaddruppel. Zo kan de eigenaar van de laadpaal de kosten van verbruikte elektriciteit aan jou factureren. Laadpasjes en laaddruppels komen in verschillende vormen. Zo spelen vaste abonnementskosten, starttarief en kosten per kWh een rol. Laadt je af en toe maar openbaar (veel voorkomend bij hybride rijders), zorg dan dat de maandelijkse abonnementslasten laag zijn, maar maak je niet zo druk over een hoger starttarief. Laadt je bijna dagelijks openbaar. Dan zijn maandelijkse abonnementslasten niet zo'n bezwaar, maar een laag starttarief weer aantrekkelijk.

Ben je echt afhankelijk van je laadpasje of laaddruppel? Zorg voor momenten van storingen of een defect pasje / druppel ook voor een alternatief bij een 2e partij!

Veel informatie om rekening mee te houden.