De volledig nieuwe Skoda Kodiaq

De grootste Skoda is nu nog groter

Dat Skoda samen met andere automerken binnen de VWAG (Volkswagen Audi Groep) gebruik maakt van schaalbare platformen schuiven we niet onder stoelen of banken. Zo leverde Skoda de vorige generatie Kodiaq tegelijkertijd met de Volkswagen Tiguan (Allspace), Seat Tarracco en Audi Q3. Van de potentiele 7 zitters is de Kodiaq de eerste de na bijna 8 jaar volledig vernieuwd is. Volkswagen is op het moment van schrijven gestopt met de Volkswagen Tiguan Allspace, maar de reguliere Tiguan is ook al volledig aangepakt. 

Naast het ontwerp is de grootste vernieuwing de aandrijflijn. De 1.5 TSI met 150pk kennen we al jaren. Een plug-in hybride aandrijflijn ook, maar dan in de Tarracco en Volkswagen Tiguan (met een 12.8 kW accu). De Kodiaq is net als de volledig nieuwe Volkswagen Tiguan voorzien van de 25.7 kW accu. Goed voor 123km volledig elektirsch. En dat is toch nog wel redelijk bijzonder in de hybride wereld. 

Echt uniek: Snelladen!

Snelladen op een volledig elektrische auto is niet meer weg te denken. Elk tankstation langs de snelweg heeft er wel 1. Een snellader maakt gebruik van de CCS2 aansluiting. Wat we tot op heden alleen maar terug zagen in de volledige elektrische auto's. 

De Kodiaq is de eerste plug-in hybride in onze showroom met deze aansluiting. Bovendien kan de Kodiaq 40 kWh snelladen, iets waar menig EV rijder jaloers op is. Bij de Kodiaq betekend dat je in 37 minuten de accu van 20% naar 80% bijlaad als je dat wilt. De aankomende tijd ben jij de enige in de laadfile die zegt: "Ik rij wel even op benzine verder". 

Groter dan ooit

Gegroeid in de breedte, in de lengte en in de wielbasis, maar vooral gegroeid in uitrusting. Zo is er niet alleen meer luxe aanwezig, maar is alles in een volledig nieuw jasje verwerkt. 1 draaiknop voor je radio volume, ventilatiesnelheid en rijprogramma. Door hem in te drukken wissel je van modi. Scheelt wel weer een paar extra knoppen.

Touch schakelaars heeft de Kodiaq enkel voor het panoramadak en de achter passagiers. De rest zijn weer de vertrouwde fysieke knoppen. Het infotainmentsysteem is flink gegroeid met een kraakhelder 13 inch display. Ook de automaathendel / versnellingspook is niet meer terug te vinden op de oude plek. Waar je normaal de ruitenwissers verwacht, vind je deze nu terug. De ruitenwissers zijn toegevoegd naar de linkerkant bij je richtingaanwijzers. De overige bedieningselementen zijn het oude gebleven.

Bij het naderen van de auto merk je al gelijk dat het een upgrade is. De deur gaat al van slot als je aan komt lopen. Bij het openen van het portier komt gelijk de beschermer om de rand gevouwen. Je stapt in op een elektrisch verstelbare bestuurderstoel met geheugen. De middenconsole is voorzien van aanpasbare opbergruimte, een bekerhouder meer of minder heb je zo bij de hand. Ook zit helemaal vooraan een draadloze telefoonlader voor de bestuurder & passagier. 

Ook doet Laura een poging zich voor te stellen. Laura is de spraakassistent die je graag wilt helpen in de auto. Ze zet voor jou de stoelverwarming aan of belt je partner als je er om vraagt.

Uitrusting

Van head-up display tot semi-elektrisch wegklapbare trekhaak, van 360 graden camera tot matrix LED verlichting of van een verwarmd stuurwiel tot Travel Assist. Bijna alle denkbare opties vindt je wel terug in deze Skoda Kodiaq. Voor de gehele optielijst verwijzen we je naar de advertentie. Maar de 1.800kg trekgewicht, de zee aan laadruimte en luxe gevoel wat deze auto geeft, zijn toch wel een extra vermelding waard. Oh-ja, de 123km elektrische actieradius niet vergeten! Dat zijn er ruim 600km's zonder benzine als je 5 dagen per week 60km naar je werk moet.