De Audi e-tron GT RS
Audi RennSport
Meer RS bestaat niet
Een legendarische hoeveelheid grip, het Audi Quattro-vierwielaandrijving systeem staat er al decinnia om bekend. Alle Audi RS modellen van de laatste 20 jaar zijn standaard uitgerust met het Audi Quattro systeem.
Nu, anno 2021 is (welliswaar) het Elektrische Quattro systeem voor het eerst op de volledig elektrische Audi RS. De Audi e-tron GT RS. 'Uniek in vele opzichten' , 800v, 598pk (646pk met overboost voor 2.5 seconden) en 3,5 seconden van 0 naar 100.
"Uniek" in vele opzichten
We kunnen er lang omheen draaien, of er gelijk mee komen. De Audi e-tron GT RS deelt heel veel techniek met de Porsche Taycan, waaronder de 800 volts elektrische aandrijflijn, een groot deel van het onderstel en echt uniek voor een EV, een versnellingsbak!
In tegenstelling tot de standaard 400 volt voor elektrische voertuigen werkt de Audi e-tron GT RS met 800 volt, dit reduceert onder andere het gewicht en ruimte, zorgt voor consistente hoge prestaties en verkort de laadduur. Toch is het 800 volt systeem niet de reden dat er een versnellingsbak geplaatst is. Bij normaal rijgedrag rijdt je namelijk altijd in de 2e en tevens hoogste versnelling. De eerste versnelling wordt enkel gebruikt voor het snelle accelereren tot maximaal 100 km/u.
Met het launch control systeem van de RS start je in de eerste versnelling en beschikt de auto (mits de accu het toelaat) in overboost over 646pk. Een sprint vanuit stilstand naar 100k km/u duurt dan slechts 2.5 seconden! Mocht het circuit of de Duitse Autobahn het toelaten houd hij dan pas op bij 250 km/u.
Lasers, keramische remmen, carbon, alcantara en nog veel meer
Alles voor de hoogste prestaties
Een lange levensduur, lichter dan staal, hittebestendig, stil en veel meer controle over de remmen, ook bij zeer intensief gebruik. De techniek van keramische remmen komt rechtstreeks uit de Formule 1.
Matrix ledkoplampen zorgen voor uiterst precies licht op de juiste plek, het weg oppervlakte is uiterst goed verlicht, tegenliggers en fel reflecteren verkeersborden worden uit de lichtbundel gehouden en gevaren zoals voetgangers en wild worden beter geaccentueerd. In combinatie met een camera verwerkt in de voorruit helpen de koplampen elke situatie in het donker veiliger te maken. De lasertechnologie wordt enkel geactiveerd buiten de bebouwde kom op hoge snelheid, de lichtbundel reikt verder en intenser voor nog meer zicht. Dankzij het navigatiesysteem schijnen de koplampen al voor het insturen al in de richting van de volgende bocht.
Geen RennSport interieur
Wel RS, maar dan comfortabel
Sportstoelen Pro noemt Audi ze, luxe en lederen, elektrisch verstelbare zetels met stoelverwarming en stoelventilatie is werkelijkheid. Carbon interieurdelen verzorgen de afwerking van het interieur, maar voor het gewicht maakt het niet meer uit. Een groot panoramadak, luxe displays, 360 graden camerasysteem, parkeerassistent, adaptieve cruise control, head-up display, een Bang & Oluffsen Audiosysteem en nog veel meer zorgen allemaal voor een sportieve, maar bovenal een comfortabele rit. Toch worden je ogen overspoeld door allemaal sportieve details zoals een alcantara stuurwiel, rode stiksels en knalrode gordels. Eigenlijk is de Audi e-tron GT RS dus een perfecte alleskunner. Dagelijks comfortabel, sportief wanneer jij het verlangt.