BMW iX xDrive40

Een volledig elektrisch auto rijden is echt van deze tijd, BMW gaat mee met deze trend. De BMW iX xDrive40 heeft zeeën aan ruimte, veel coole gadgets, 411 km actieradius en met 326 pk is dit een behoorlijk stoere bak om in te rijden. Goeie uitlijning en grote vlakken zorgen voor een zeer sportieve uitstraling.

BMW iX xDrive40

Design

Bij deze nieuwe uitvoering van BMW, hebben ze het design geheel opnieuw uitgevonden. Grote vlakken en sportieve lijnen zorgen niet alleen ervoor dat de auto er sportief, maar ook zakelijk uit ziet. De deuren, motorklep en achterklep zijn zo gemaakt dat ze naadloos in het design overlopen. Hierdoor lijkt het alsof de auto uit één stuk is gemaakt. Dit naadloze design komt ook weer terug in het wegwerken van de camera’s en radarsystemen. Dit is goed te zien bij de grote vlakken aan de voorkant van de auto, dit noemt men de nieren. Tussen de nieren in zit namelijk de camera verwerkt en onder de nieren zijn weer sensoren verwerkt. Deze zijn zo verwerkt dat het exact bij het design past en je niet door hebt dat het er zit.

Verder is er nog iets totaal nieuws in het design, namelijk de koplampen en de achterlichten. Op deze BMW iX xDrive40 zitten namelijk de smalste dubbele koplampen die ooit door BMW in serie werden vervaardigd. Ook de achterlichten zijn de smalste van de BMW Group.

BMW iX voorkant

Twee krachtige elektromotoren

Tegenwoordig zijn er veel nieuwe elektrische auto’s op de markt. Toch verschillende deze auto’s veel van rijbereik. Zo zijn er typische stads auto waarbij het rijbereik rond de 100/150 km is, maar zo zijn er ook auto’s waarbij gemakkelijk naar de andere kant van het land gereden kan worden. De BMW iX xDrive40 is dit het geval. Met wel 411 km actieradius kan je gemakkelijk van Maastricht naar Groningen rijden, zonder te hoeven opladen.

Het opladen gaat tegenwoordig ook steeds beter en zo dus ook bij deze BMW. Bij het thuis opladen om een rijbereik te creëren van 100km, ben je met 1uur en 39 minuten klaar. Dus wanneer je de auto ‘s nachts aan de lader zou plaatsen en de volgende dag wakker wordt, zou de auto geheel opgeladen moeten zijn. Dit kan natuurlijk ook bij het kantoor, tijdens het werken, om weer een volle accu te krijgen. Verder zijn er nog publieke laadpalen waarbij er nog sneller opgeladen kan worden. Zo zijn er High Power Charging-stations waar je al naar 8 minuten, 100 km rijbereik hebt. Bij de snellaadstations doe je hier dan weer 21 minuten over, wat natuurlijk al behoorlijk snel is.

De BMW iX xDrive40 heeft 326 pk en gaat daarmee van 0 tot 100 kilometer per uur in 6,1 seconden. Vanwege de elektrische motor, heeft deze auto geen schokkende acceleratie meer en ga je gelijk zonder moeite vanaf stilstand weg, dit zorgt voor een soepele rijervaring.

BMW iX interieur

Uniek

Het interieur is zo gemaakt dat het een plek is om heerlijk in te ontspannen. Er is namelijk zeeën aan ruimte in deze auto. Een dubbel display waarbij de een de rijgegevens toont en het andere display alle apps weergeeft en bepaalde autofuncties op ingesteld kan worden. Het stuur is lekker simpel gehouden, niet te veel knopjes waardoor je na een paar keer rijden in de auto al zonder te kijken de knoppen weet te vinden. Wat het interieur uniek maakt zijn de glazen knoppen in de deur waarmee de stoel ingesteld kan worden. Ook is er aan het einde van de arm leuning een middenconsole die lijkt te zweven, hierbij ontbreekt een middentunnel. En hierop zit weer een glazenknop waarmee de display bediend kan worden. Al met al een zeer uniek interieur en het wordt nog mooier, want er zit ook een ingebouwde panoramisch schuifdak in. Dit is de grootste ooit die BMW heeft gemaakt. Als kers op de taart kan dit dak verduisterd worden, wanneer er eventueel te veel lichtval naar binnen komt. Aan alles is gedacht.

BMW iX stoelen

Coole gadgets

Bij zo’n luxe bak horen natuurlijk ook nieuwe gadgets en dat heeft deze BMW iX xDrive40. Zoals in deze blog al genoemd wordt kan er op de deur de stoel op de juiste plek gezet worden. Maar dit is slechts één van de coole gadgets . De standaard dingen van deze tijd zoals Android Auto, Apple CarPlay, een achteruitrijcamera, maar ook scherm op het display die de auto van boven af laat zien, dit zijn natuurlijk dingen die we vaker hebben gezien en gehoord. Maar wat heeft deze auto wat veel andere auto’s niet hebben. Deze auto heeft namelijk de mogelijkheid een stoelmassage in te stellen. Je kent het wel, een zware dag in de bouw gehad of af en toe net schreef gezeten op kantoor en dan moet je nog langer dan een uur naar huis rijden. Hoe fijn is het, dat er dan tijdens het rijden een massage gegeven wordt, en dat je volledig ontspannen thuis komt.