Belasting en elektrische auto's

Aan alle mooie tijden komt helaas een einde. Al sluiten we het belastingvoordeel voor elektrische auto's over de aankomende 6 jaar pas helemaal af. Het stimuleren van elektrisch rijden neemt mondjesmaat af. Wat dit voor jou te betekenen heeft lees je hieronder.

Zakelijk laden

Eindelijk de regelgeving bekend

Rijd je een elektrische auto of overweeg je elektrisch te gaan rijden? Het is belangrijk de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Wat je moet weten is dat de regelgeving omtrent de motorrijtuigenbelasting (MRB), ook bekend als wegenbelasting, gaat veranderen. In 2024 blijven elektrische auto's vrij van belasting, en dat zal in 2025 hetzelfde zijn.

Vanaf 2026 wordt uitgegaan van het benzinetarief (bereken hier) met een korting van 40%. Van 2027 tot en met 2029 bedraagt de korting 30%, en in 2030 wordt het 25%. Daarna betaal je hetzelfde tarief als een benzineauto in dezelfde gewichtsklasse. Het voordeel moet je dan halen uit lagere brandstofkosten, bijvoorbeeld door thuis of op het werk te laden.

Peugeot grijs

SEPP

In 2024 kunnen particulieren nog steeds gebruikmaken van de SEPP. Dit betekent een subsidie van € 2.950,- voor een nieuwe elektrische auto of € 2.000,- voor een tweedehands exemplaar. Deze bedragen gelden ook voor private lease. Het is belangrijk te weten dat deze subsidie afkomstig is uit een beperkte pot.

Er zijn twee potten: één voor nieuwe elektrische auto's en één voor gebruikte elektrische auto's. Wil je weten hoeveel SEPP er nog beschikbaar is voor nieuwe of gebruikte auto's? Of heb je net je elektrische auto in ontvangst genomen? Klik dan op de onderstaande knoppen om direct je subsidie aan te vragen!

De Plug-in Hybride

Er is nu ook een korting op de motorrijtuigenbelasting voor plug-in hybrides. Op dit moment betaal je slechts 50% van het benzinetarief. Vanaf 2025 daalt deze korting naar 25%, en vanaf 2026 betaal je het volledige tarief van de fossiele brandstof waarop de PHEV rijdt (diesel of benzine).