Dé jongensdroom, de Golf GTI

Al 47 jaar voor bijna elke jongeman een droomauto. De Volkswagen Golf GTI. In dit geval een wel heel bijzondere GTI, namelijk de Golf GTI Clubsport met 300pk!

GTI

In 1975 op de IAA in Frankfurt voor het eerst door Volkswagen genoemd. Het concept was niet heel ingewikkeld. Pak een Volkswagen Golf van de productielijn, plaats een sterkere motor, sportief onderstel, grotere remmen en kleed hem van binnen en buiten sportief aan. 

Dit succes heeft Volkswagen over de jaren heen vastgehouden. Ook met de 8ste generatie Golf GTI.

Het icoon der hatchbacks

Een echte Grand Tourer, voldoende vermogen om heerlijk sportief mee te rijden gecombineerd met een onderstel dat ook nog enig sinds comfort biedt op een hobbelige klinkerweg. Heerlijk om met snelheden van 200+ lange halen over de Duitse autobaan te maken, maar ook praktisch om de boodschappen mee te doen. Een echte alleskunner, zolang je maar op de verharde weg blijft en geen trekhaak nodig hebt. Maar laten we eerlijk zijn, daarvoor rij je ook niet met een GTI.

Golf GTI Clubsport v.s. Golf R

Je kan kiezen voor de GTI Clubsport (300pk) of de Golf R (320pk). Eigenlijk moet je je dan afvragen, wil je speels en af en toe een beetje wielspin met de voorwiel aangedreven GTI Clubsport? Of wil je in elke situatie alle vermogen perfect op de weg krijgen met de vierwiel aangedreven Golf R.

Als je het ons vraagt, is de voorwiel aangedreven Golf GTI een echte oer Golf. De Golf R is heeft mede door de vierwiel aandrijving stiekem een beetje Audi S3 gevoel. Het gaat heel hard, maar ook heel gecontroleerd. Dus in onze beleving minder uitdagend rijden. Met andere woorden, de GTI Clubsport is de echte rijdersauto!

 

De extra's v.d. Clubsport

Nee, de Clubsport is onmiskenbaar anders, de achterspoiler is groter, de voorbumper heeft de grill onderin breder, de diffusor achter is breder, de uitlaten zijn ovaal in plaats van rond, geperforeerde remschijven en striping op de deuren zijn allemaal kenmerken van de Clubsport.

Het interieur is niet echt anders dan de gewone GTI met wat opties. Al is dit specifieke exemplaar uitgerust met lederen bekleding en stoelventilatie, uitrusting die ook bij de Clubsport extra opties betreffen.

Nog unieker

Omdat een GTI een beetje lawaai mag maken als je hard rijdt, en een Clubsport zeker gehoord mag worden, is dit exemplaar bovendien ook nog uitgerust met een prachtig Akrapovic uitlaatsysteem. Hierdoor is een koude start of het flink accelereren een extra genot. 

De beste manier om dat te ervaren is hem te rijden.