Bijzondere reparaties aan elektrische auto's

Polestar 2

Tegenwoordig is bijna een derde van de nieuw verkochte auto's in Nederland elektrisch. Dat zijn er een flink aantal en bewijst maar weer hoe populair elektrisch rijden is. Nu de actieradius van de moderne EV al snel de 400km passeert met 1 acculading durven steeds meer mensen aan het om de verbrandingsmotoren links te laten liggen. 

Over het algemeen is een elektrische auto ook erg gunstig in onderhoud. De banden willen dan wel wat sneller slijten, maar dat is dan ook één van de weinige onderdelen die meer onderhoud vergen. Olie, een distributieriem- of ketting, koppeling of koppakking kent de elektrische auto niet meer. 

Normaliter is het accupakket, de elektromotor en alle gerelateerde systemen hieraan nagenoeg onderhoudsvrij. Toch blijven er uitzonderingen, het blijft techniek. 

Wij hebben opgeleide mensen en een voorbereidde werkplaats, zo kunnen wij elke reparatie intern uitvoeren. Het meest voorkomende probleem dat wij in onze werkplaats kennen is de hoofdzekering van de accu die kapot gaat. Een EV werkt op 400v of 800v afhankelijk van het type auto. Die spanning is levensgevaarlijk. Dus moet de auto vakkundig spanningsloos gemaakt worden. Om dit veilig te kunnen doen, wordt de werkplek rondom de auto volledig afgezet. Er is speciaal gereedschap nodig en de monteur draagt handschoenen die tot 1000V isoleren. Daarnaast is er een haak aanwezig, zodat de monteur, mocht het fout gaan, door een andere monteur weggetrokken kan worden.

Om deze werkzaamheden uit te mogen voeren moet de monteur in het bezit zijn van een NEN 9140 certificering. Bij ons zijn er meerdere monteurs aanwezig met dit certificaat, dit geldt ook voor de monteurs in opleiding. 

De afgebeelde ID.4 heeft schade opgelopen aan de kabelboom door vermoedelijk een steenmarter. Naast de "gewone 12v bekabeling" van o.a. de trekhaak zijn er ook enkele kabels van het hoge-volt circuit aangevreten. Met als gevolg dat deze auto niet meer rijdt. 

Na het spanningsloos maken van deze auto is het accupakket onder de auto verwijderd om bij de beschadigde kabels te kunnen komen. Een hele klus en een loodzware accu. Met een speciale lift is de accu vakkundig onder de auto verwijderd. Na het vervangen van de aangevreten kabelboom kon het accupakket weer terug onder de auto geplaatst worden. 

Naast de schade aan het hoge-volt circuit is er ook schade aan onder andere de trekhaakbekabeling. Ook deze is na het terugplaatsen van de accu vervangen voor een nieuwe kabelset. 

Reparatie Volkswagen ID.4

Heb jij bovenstaand artikel vol enthousiasme gelezen? Wij hebben een vacature openstaan voor Eerste Autotechnicus / Diagnose Specialist die wellicht perfect bij je past!