ADAS

Een verzamelnaam voor alle rijhulpsystemen. Wat zijn de meest voorkomende en wat doen ze precies?

Wat is ADAS

ADAS-systemen zijn systemen die bestuurders helpen om veiliger te rijden. Veel van de systemen worden nog gezien als luxe, maar ze maken al snel hun opmars naar de gangbare modellen die voor iedereen bereikbaar zijn.

Wij zijn voorstander van deze systemen, omdat ze het verkeer veiliger kunnen maken wanneer ze op de juiste manier worden gebruikt. Rijhulpsystemen zijn niet ontwikkeld zodat de bestuurder minder op hoeft te letten, maar om juist die dingen te zien die de mens soms over het hoofd ziet waardoor ongelukken gebeuren.  

ADAS-systemen helpen om botsingen te voorkomen en de botssnelheid te verlagen wanneer dit niet lukt. Ook kunnen deze systemen de rijtaken deels overnemen. De systemen vormen de opmaat naar autonome auto's.

Top 5 ADAS-systemen

 

1. Lane Departure Warning

Even niet opletten en per ongeluk op de andere rijbaan terechtkomen? Dit rijhulpsysteem helpt je om dit te voorkomen. Met verschillende sensoren stelt het systeem jouw plaats op de weg vast. Wanneer de rechter of linker lijn overschreden wordt gaat het stuur trillen (haptische signalen) of klinkt er een alarm (akoestische signalen). Aan de hand van het alarm kan de bestuurder ingrijpen. Er zijn ook systemen op de markt die zelf correctieve handelingen uitvoeren om binnen de lijnen te blijven: Lane Keeping Assist. Let op: het is belangrijk om te weten of jouw systeem is uitgerust met een "warning" systeem of een "keeping" systeem

2. Adaptive Cruise Control

Deze technologie is vooral prettig wanneer je rijdt op de snelweg, autowegen of secundaire wegen. Met conventionele Cruise Control moet de snelheid constant worden aangepast aan je voorganger. Met Adaptieve Cruise Control zal het voertuig automatisch snelheid verminderen of vermeerderen op basis van het voertuig van je voorganger. Enkele Adaptive Cruise Control systemen halen ook automatisch in (na een signaal van de bestuurder). Let hier wel mee op; want in de praktijk halen voertuigen soms ook rechts in. Meestal is dit niet wenselijk.

3. AEB (Autonomous Emergency Braking)

Een andere naam voor “City Safety”. Dit rijhulpsysteem heeft als doel om aanrijdingen in het verkeer te voorkomen. Als dit systeem inschat dat een botsing aannemelijk wordt, wordt het ingeschakeld: de remmen worden aangespannen en akoestische signalen worden afgegeven. Wanneer de bestuurder niet reageert, wordt er een noodstop ingezet. Bij hoge snelheden probeert het systeem de snelheid bij impact te minimaliseren en bij lage snelheden voorkomt het ook écht aanrijdingen. Wanneer je auto voorzien is van dit systeem, is het niet mogelijk om deze handmatig uit te zetten.

4. Autopilot, ProPilot, Pilot Assist en Driver Assist

Allerlei benamingen van verschillende autofabrikanten voor één combinatie van de meest belangrijke ADAS systemen: Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist, Blind Spot Monitoring en File Assistent. Met name op snelwegen werkt dit combinatiesyteem erg goed, maar je moet wel blijven opletten op bij tijdelijke markering of bij wegwerkzaamheden.

5. Vermoeidheidsherkenning

Vermoeidheid tijdens rijden is gevaarlijk en is vaak nummer één van de oorzaken bij een ongeval. Dit rijhulpsysteem stelt vast wanneer een bestuurder niet meer oplettend is tijdens het rijden. Dit wordt vastgesteld aan de hand van jouw actuele stuurgedrag in vergelijking met jouw stuurgedrag van de rest van de route. Wanneer de auto merkt dat je vermoeid bent, wordt je aanbevolen om op te letten of een kop koffie te drinken.

Niet gevonden wat je zocht?

Staat het rijhulpsysteem die jij zoekt niet in onze top 5? Bekijk onze pagina 'Optie Uitleg' voor ons Optie Alfabet. Meer weten over het kalibreren van ADAS-systemen? Bekijk dan de pagina 'Adas Kalibratie' voor meer informatie. Neem je liever vrijblijvend contact op met een van onze ADAS-experts? Bel ons!